The body heals with play, the mind heals with laughter and the spirit heals with joy
- unknown

Welkom

Welkom

Mensen zijn relationele wezens: in de verbinding met de ander, delen we plezier en verdriet, leren we omgaan met emoties en zin geven aan de wereld. De basis ligt in het gezin waar we geboren worden. Binnen het gezin en de gehechtheidsrelatie met ouders krijgt het kind een veilige basis om de wereld en zichzelf te ontdekken. Het kind kan worden wie het is: de volwassene die het bedoeld is te zijn.

Soms loopt het anders. Sommige kinderen kunnen niet in hun geboortegezin blijven wonen. Dan is er de (inter)nationale afspraak dat gezocht wordt naar een tijdelijk of blijvend gezin waar het kind groot kan worden. Pedagogische permanentie is een groot goed: een veilige, beschermde, afgestemde plek bij volwassenen die je hele leven bij je blijven en je helpen je te ontwikkelen naar eigen aard en aanleg. Kinderen hebben pedagogische permanentie nodig. Als het geboortegezin niet het gezin is waar een kind opgroeit dan is het wezenlijk dat er verbinding – mits mogelijk en niet gevaarlijk of beschadigend voor het kind –   blijft met dit gezin, cultuur en achtergrond. Gezinsopvoeding – zo weten we uit wetenschappelijk onderzoek en keuzes van betrokkenen – heeft altijd de voorkeur boven opvang in een tehuis. Evenzo heeft opvang in eigen land, in bekend netwerk, in de sociale structuren waar men geboren is de voorkeur maar helaas gaat dat niet altijd  en zijn er kinderen die niet bij hun geboorte-ouders groot kunnen worden. Zij groeien op  een pleeggezin, adoptiegezin of gezinshuis. Al dan niet in hun geboorteland.

 

Het opgroeien in een pleeg- , adoptiegezin of gezinshuis is niet altijd eenvoudig. Dat geldt voor de kinderen, maar evenzo voor de betrokken ouderparen. De aanleiding tot de plaatsing in een adoptie- of pleeggezin is zelden plezierig. Vaak is er voor de plaatsing van alles gebeurd, dat in het dagelijks leven doorwerkt.  Dikwijls is  de opvoedingsomgeving van een permanent gezin genoeg basis om te herstellen en een eigen weg te vinden, maar soms is er zo veel meegemaakt dat dit niet zonder meer vanzelf voorbij gaat. Of komen er situaties voor in het dagelijks leven (denk aan discriminatie, identiteitsvragen, overgangen, wisselingen van leerkrachten) die haken aan eerdere ervaringen en daardoor moeilijk te hanteren zijn.  Het kan zijn dat het niet lukt om daar zonder professionele, specialistische therapeutische hulp die adoptie/pleegzorg alert is, een goede weg in te vinden.

Als dat het geval is, kan de Adoptiepraktijk samen met u kijken wat er aan de hand is, of dit een relatie heeft met de adoptie, of met de pleegzorgplaatsing en indien passend, extra ondersteuning, therapie of coaching bieden of helpen te organiseren, zowel voor de jeugdige als voor de ouders.

Organisaties, opleidingsinstellingen en professionals die met adoptie, pleegzorg of gezinshuiszorg te maken krijgen, kunnen bij de praktijk terecht voor advies of eenmalige consultatie. Daarnaast biedt de praktijk bij- en nascholing op maat, methodiekontwikkeling- en wetenschappelijk onderzoek.

“All children, at the core of their beings, need to be attached to someone who consider
them very special and who is committed to providing for their ongoing care”
– 
 Dan Hughes, 1996